Retorik

Konsten att få folk att vilja lyssna

För att uppnå effektiv kommunikation behöver du tänka på fem grundläggande saker:


1. Skalet
Beroende på hur du ser ut, vilket
 stereotypt fack du placeras i eller hur du står i förhållande till normskalan (man/kvinna, ung/gammal, svart/vit, homo/hetero) så hör folk oftast inte vad du säger de första minuterna. Istället lyssnar de på sin inre röst som berättar vem du
 är tack vare, eller på grund av, ditt 
utseende. Vad tänker folk när de ser dig?
 Ta reda på det och bemöt det i ett tidigt stadium, utan
 att verka hotad.


2. Kläderna
Dina kläder signalerar ekonomisk status, modeintresse eller ointresse, vad du kan tänkas jobba med, och mycket annat. Det kan ta uppmärksamhet från det du säger, eller förstärka din position eller dig som person. Somliga säger att en röd slips signalerar makt. Klä dig neutralt eller utnyttja din klädsel för att förstärka det du vill säga.
Färg påverkar oss på så sätt att det ingår i vår generaliseringsmekanism. Vi gör 
associationer till färger undermedvetet, vilket gör att vi också påverkas på ett fysiskt och psykiskt plan. Ser du exempelvis några herrar stå i svarta kostymer, varav en av dem har en limefärgad kavaj – vem kommer dina ögon automatiskt att dras till? Tänk strategiskt kring färgval. Vill du synas ska du välja någon av signalfärgerna. Vill du smälta in, välj de jordnära färgerna.


3. Rösten
Beroende på hur snabbt du pratar påverkar du andningen hos publiken. De orkar inte lyssna på en ”sportkommentator” i en timme, i alla fall om det inte rör sig om ett sportsammanhang. Tänk också på att använda strategiska pauser och betoningar för att förstärka ditt budskap. Folk lyssnar på din röst och värderar den innan de värderar det du faktiskt säger. Oavsett dialekt, berätta varifrån du kommer, så slipper de fundera på det, och istället lyssna på det du säger.




4. Kroppsspråket
En stor del av det vi förmedlar gör vi via kroppsspråket. Det är därför viktigt att det är i harmoni med det vi säger. Studera dig själv och ditt kroppsspråk när du pratar med någon du känner dig bekväm med. Använd samma kroppsspråk när du undervisar. Är du bekväm, så blir publiken bekväm.

Inkludera alla i din publik genom att titta på var och en. Talar du inför en större publik; dela in dem i sektioner och se till att du inte missar någon sektion. På så sätt ser du att alla hänger med, och de som lyssnar känner sig i sin tur uppmärksammade. Våga också använda rummet, rör dig närmre din publik, i stället för att stå fixerad vid en punkt (t ex vid ett bord).


5. Budskapet
Dags för själva innehållet! Först och främst behöver du ha din tes solklar och formulerad i en mening.I din inledning, de tre första minuterna, behöver du väcka välvilja, nyfikenhet och trovärdighet. Dessa är de tre ingredienser som behövs för att skapa en positiv haloeffekt kring dig och ditt budskap. Du ska alltså kort och gott svara på dessa frågor snabbt:


1.Vem är du?
2.Vad ska du prata om?
3.Varför ska jag lyssna på dig och ditt budskap?

Sen ska du ordna tre argument för tesen som inledningsvis är korta (du utvecklar dem i själva presentationen, det vill säga när de tre minuterna har gått). Du ordnar upp dem i styrka: 1. Det mellanstarka argumentet
2. Det minst starka argumentet
3. Vederläggning av motargument
4. Det starkaste argumentetTänk på att det är bättre att argumentera för någonting än mot någonting. De som lyssnar bör välja ett förslag för att det är ett riktigt bra förslag, inte för att de andra alternativen är dåliga. Visar man förakt mot andras förslag blir ofta resultatet att ens motståndare vinner sympatierna från dem som ännu inte har bestämt sig för vilket alternativ de ska välja.




Härskarteknik

Så bemöter du en jobbig person i din närhet

Härskarteknik är ett verktyg som används för att rubba balansen mellan personer. Den används av alla, mot alla. Den används medvetet, men oftast omedvetet. Är tekniken medveten så finns det ett konkret syfte att göra någon i samtalet eller sällskapet mindre än vad hon eller han är. Är tekniken omedveten, blir ändå resultatet det exakt detsamma: någon förminskas. Men förövaren vet kanske inte att den tryckta stämningen beror på henne eller honom.


1. Projiceringsmetoden
Har du något som tynger dig, och som du vill prata om så kan det bli öppet mål för härskare som använder projiceringsmetoden. Det är då du får skulden för det du klagar på, trots att du inte har något med konsekvensen att göra mer än att du drabbas av den. Om du lättar ditt hjärta och det helt plötsligt känns tyngre, så luktar det projicering.




2. Komplimangmetoden
Inleds oftast med en komplimang, men tar inte slut där. Den syftar till att du ska göra något utöver det förväntade, och lämnar dig med en olustig känsla trots den fina komplimangen och den ”fantastiska möjligheten”.Leta efter inlindade konsekvenser, det vill säga hur härskaren beskriver det som för dig blir att jobba över, göra en tjänst, eller kanske bära en väska.Något som skulle göra det svårt för vänliga härskare att fortsätta är om alla övade upp sin förmåga att säga tack, och slutade agera som om komplimanger kostar.

3. Stereotypmetoden
Stereotypmetoden innebär att du bestraffar eller negativt särbehandlar den som gör någonting utöver, eller mindre än, ”vad som förväntas” av det stereotypa fack hon eller han passar i. Det är när du blir mer eller mindre trovärdig på grund av eller tack vare det stereotypa fack du tillhör. Är du vit man som ska undervisa i samba kan du bli mindre trovärdig på grund av den stereotypa bild av en sambadansare som många har. Är du kvinna och ska undervisa i teknik kan du ibland tas på mindre allvar. Likaså kan en man som inte är ett dugg teknisk anses vara märklig.Det blir en härskarteknik när du inte tas på allvar på grund av att du är just man, kvinna, homosexuell, av annan etnicitet, ung eller gammal. Det blir en härskarteknik när du missgynnas på grund av det som ”en sådan som du borde göra”.


4. Uteslutningsmetoden
Du blir inte sedd i en situation där du borde bli sedd. Det kan vara i allt från ett samtal, debatter, möten eller mingel. Det kan vara
när du skulle hålla ett tal på ett bröllop och ditt tal ”glöms bort”. Eller när en fest hålls hemlig för dig, medan resten av din umgängeskrets går. Situationerna många men känslan densamma: du blir
 osedd och därmed
 obetydlig. PR-branschen brukar ju
 säga: ”Syns du inte, så finns du inte”. Så konsekvensen av uteslutningsmetoden är varken bra eller angenäm.


5. Hierarkimetoden
Det är inte ovanligt att härskaren definierar dig med personliga påhopp. Du får titlar knutet till det fack som du många gånger placeras i. Är du kvinna kan det bli allt ifrån ”lilla gumman” till ”rasist”. Är du man kan det bli allt ifrån ”gubbslem” till ”rasist”. Titlarna däremellan är tusentals och det beror på vilket sammanhang du ingår i och på vilken nivå

i hierarkin som du befinner dig. Hur som helst är din position på arbetsplatsen, i samhället eller i gänget det som kommer att ges som skäl för dig att vara tyst. Oftast har härskaren nått en punkt där hon eller han är arg över det han eller hon tror att du är. Du har all rätt att bli arg tillbaka eftersom det är falska anklagelser. Men det är oftast inte mest effektivt. Kör ”teddymetoden”, berätta vad du menade och låt härskaren skämmas med sin nya insikt om ”sådana som du”.



6. Tidsmetoden
Många använder tid för att tysta ner. Det finns tre skäl som härskaren har för att du ska vara tyst:

1. Jag har varit här längre än du – på jorden.
2. Jag har varit här längre än du – på platsen.
3. Jag har varit här längre än du – i gänget.





7. Självförvållad härskarteknik
Du som härskar över dig själv brukar i regel avsluta meningar med nervösa skratt, ”eller jag vet inte”, ”det kanske var dumt” och listan fortsätter. Du inleder meningar med ”Jag har något litet”, ”Det tar inte lång tid”, ”Jag ska bara” och så vidare. Du ger ett osäkert intryck med ditt tonläge och kroppsspråk. Man kan summera självförvållad härskarteknik med att du gör dig och det du säger mindre än vad du/det är.

 

 

 

 

 

 

Vill du lära dig mer på egen hand? Gå en av våra omtyckta webbkurser! Just nu har vi en kurs i presentationsteknik och en om hur du boostar din blogg, du hittar båda kurserna här.