Härskarteknik

Flertalet studier visar att arbetsplatser där personalen mår bra jobbar de bra också. Så det är en direkt investering i de professionella framstegen genom att identifiera och få bort härskarteknikerna på din arbetsplats. Jag hoppas att du känner att du fått verktyg för att både identifiera och hantera de härskartekniker som kanske sitter i väggarna hos Er.

Härskarteknik är när något förtrycker någon medvetet eller omedvetet. Dessa härskartekniker är genusneutrala – det vill säga att det kan lika gärna vara en kvinna som förtrycker en man eller vice versa. Sen kan ju kvinnor förtrycka kvinnor och män män. Vi ser på härskartekniker ur ett retoriskt perspektiv. Ibland används härskartekniker medvetet, men oftast är det helt omedvetet. Är tekniken medveten så finns det ett konkret syfte att göra någon i samtalet eller sällskapet mindre än vad hon eller han är. Är tekniken omedveten, blir ändå resultatet det exakt detsamma:

Någon förminskas. Det som är viktigt att känna till är att efter en längre tid på samma arbetsplats kan man vara blind för det härskartekniker som förekommer där, därför är det bra att fråga nyanställda vad de ser och vad de kan ge för feedback för att få ett bättre arbetsklimat. Du ska nu få de nio härskarteknikerna för att identifiera och få bort dom från ditt jobb.

1. Projiceringsmetoden

Det här är personer på jobbet som sällan ser sitt egna ansvar när de får kritik utan de hittar alltid något fel på dig, andra och/eller omständigheterna. Har du något som tynger dig, och som du vill prata om så kan det bli öppet mål för härskare som använder projiceringsmetoden. Det är då du får skulden för det du klagar på, trots att du inte har något med konsekvensen att göra mer än att du drabbas av den. Om du lättar ditt hjärta och det helt plötsligt känns tyngre, då har du nog blivit drabbad av projiceringsmetoden. Nedan ser du några exempel på hur en sån dialog kan låta samt förslag på vad du kan svara.

2. Komplimangmetoden

Det är en komplimang som kommer hand i hand med en uppgift. Det är en väldigt vanlig härskarteknik på trevliga arbetsplatser. Folk är så trevliga och man vill ge tillbaka men har tyvärr alltid näsan nära väggen för att man vill betala tillbaka komplimangen som egentligen bara kostar ett tack – inte övertid. Så komplimangmetoden flirtar med återgäldningsreflexen. Separerar du som blir utsatta för denna trevliga härskarteknik – komplimangen från uppgiften och hanterar dem isolerat så blir det lättare att hantera härskartekniken.

Saker som är jobbiga kan också döpas om till ”fantastisk möjlighet”. Leta efter inlindade konsekvenser, det vill säga hur härskaren beskriver det som för dig blir att jobba över, göra en tjänst, eller kanske bära en väska. Något som skulle göra det svårt för vänliga härskare att fortsätta är om alla övade upp sin förmåga att säga tack, och slutade agera som om komplimanger kostar.

3. Stereotypmetoden

Denna härskarteknik är vanlig på arbetsplatser som är homogena så därför finns det skäl att se över arbetskulturen om du jobbar på en sån arbetsplats. Det är när du får arbetsuppgifter som inte står i din arbetsbeskrivning utan som förväntas av “sånna som du”. Kanske att kvinnor ska fixa fikat, män ska fixa tekniken och unga generationer är genetiska experter på IT. Att synliggöra detta genom att säga saker som “Du menar inget illa, men jag vill ändå berätta att jag må vara kvinna men fikaintresse kommer inte på köpet”. Sen är det viktigt att man vågar peka på eventuella fenomen som kan finnas på arbetsplatsen av dessa härskartekniker. Gör det inte anklagande utan mer upplysande!

Ibland utövas stereotypmetoden av enskilda kollegor. Det kan vara så att de skämtar sexistiskt. Då gäller samma metod att du sänker retoriken/handlingen men hyllar kollegan. 

4. Uteslutningsmetoden

Den här härskartekniken kan förekomma på arbetsplatser där man glömmer bort att inkludera nya kollegor interna snack och skämt. Det kan också vara att informella möten och beslut fattas på luncher, after works och tillfällen då alla medarbetare inte har möjlighet att medverka. Men det kan också vara snedfördelad uppmärksamhet och taltid på jobbet. Det viktiga här är att veta att den som betraktar uteslutningsmetoden också blir medskyldig. Så ser du att någons idé på ett möte inte reageras på och en annan kollega tar upp exakt samma idé som om hen ägde den. Då är det bra att ni som betraktar härskartekniken bjuder in och synliggör kollegan som uteslöts.

5. Hierarkimetoden

Denna härskarteknik är då folk använder sin auktoritet för att förtrycka istället för att berika sammanhanget med sin kunskap. Det kan vara så att personen säger “jag är läkare och du är patient” när du ställt frågan om konsekvenserna för en medicin. Så du får inte svar på din fråga, du får bara personens titel och din plats i hierarkin tydliggörs. Där är det viktigt att du går tillbaka till frågan samtidigt som du säger “Jag är fullt medveten om att du är läkare, men min fråga var…”. När detta används på jobbet som tex “Jag är chef och du är anställd” då infinner sig en beroendeställning som inte är lika behaglig. Då kan man säga “Jag är fullt medveten om att du är chef, men varför känner du att du behöver poängtera det? Sa jag något fel?” 

6. Tidsmetoden

Är väldigt lik hierarkimetoden med skillanden att man använder tid för att trycka ner folk istället för position. På arbetsplatser där man poängterar att “du har inte jobbat här så länge” eller “På din tid så kanske det fungerade” så tåls det att tänkas på om man värderar folk efter tid istället för kompetens. 

1. Jag har varit här längre än du – på jorden.
2. Jag har varit här längre än du – på platsen.
3. Jag har varit här längre än du – i gänget.

Det du ska säga är “Jag vet att jag inte jobbat här så länge, men jag blir nyfiken. Varför poängterar du det?” Det är så viktigt att skapa en arbetskultur där alla vågar dela erfarenheter och idéer utifrån sin person och ny – inte att de trycks ned utifrån ålder.

7. Självförvållad härskarteknik

Det här är när du inleder meningar med “jag har något litet att säga”, “bara en sak lite snabbt”, “förlåt” och det mesta du säger genomsyras av att du ursäktar tiden du tar när vi retoriker tycker du ska ÄGA tiden du får.

Du ger ett osäkert intryck med ditt tonläge och kroppsspråk. Man kan summera självförvållad härskarteknik med att du gör dig och det du säger mindre än vad du/det är. Studera hur trovärdiga personer pratar och imitera det för din trovärdighets skull. Du är bra!  

8. Martyrmetoden

Martyren spelar på andra människors skuldkänslor.  Martyren har en förmåga ta kritik personligt och göra den ofantligt mycket större än vad den egentligen är.  För att kunna göra oss av med dra ner på dramatiken behöver vi lära oss att bryta ner logiken i martyrens resonemang. Det handlar om att ta tillbaka fokus till den specifika händelsen och klargöra att det enbart är den du pratar om och inte är frågan om något personpåhopp. Men för att inte bli medberoende ett martyrskap så gäller det att fortsätta ge feedback men fråga martyren hur hen vill ha feedback i fortsättningen så ledsna känslor inte uppstår.

9. Tystnadsmetoden

Det är när någon ändrar sitt trevliga beteende till att kanske sluta hälsa eller uppmärksamma när du pratar på möten. Silent treatment är ofta passivt aggressivt och det du ska göra är att berätta att “Det märks att du ändrat dig och jag skulle gärna ha chans att be om ursäkt. Berätta gärna vad som är fel”. Ibland kanske personen inte är arg på dig utan bara har en tuff period då kan den snälla enkla frågan “Hur är allt med dig?” vara på sin plats. Om det dock ha gnisslat länge mellan dig och kollegan finns det anledning att fråga om ni kan reda ut saker och börja om.

Avslutningsvis vill jag ge er hantering på kommentarer som gör en paff. Tanken är att ni ska köpa lite tid genom att bolla över till den plumpa personen som gjorde er paff och fråga vad som hände nu.

Kom ihåg nu att ta tag i härskarteknikerna som finns på er arbetsplats! Skulle ni vilja ha hjälp så är jag bara ett mejl och en förfrågan bort för att ge er verktyg för att få ett mer konstruktivt arbetsklimat fritt från härskartekniker och fullt av glada medarbetare: elaine@snackasnyggt.se

Ett stort lycka till!

Elaine Eksvärd, retoriker.