3 tips inför din nästa förhandling

Löneförhandlingar, planeringsmöten eller vem som ska tömma diskmaskinen. Diskussioner och olika åsikter finns överallt i vårt liv, från det professionella till privata och alltför många kan relatera till ångesten och konflikträdslan inför sitt nästa lönesamtal eller dispyten med kollegan.

Varför så många av oss har mixed feelings kring dessa situationer är att vi kopplat ihop förhandling med konflikt men att stå utanför bion och lugnt välja mellan filmen du helst vill se och filmen din partner helst vill se kräver samma strategier som när kollegan spyr galla över dig och berättar att hela projektet misslyckades på grund av dig (nej vi menar inte en verbal bitchslap, även om det hade varit skönt).

Med rätt strategier så är det inte svårare att hantera kollegan än filmvalet och forskning från Columbia University har sett och bevisat ett tydligt samband mellan skicklighet i förhandlingsteknik och framgångsrika karriärer.

De två vanligaste utmaningarna vi har är att vi ser situationen som svar eller vit och placerar oss på en av två motpoler. Antingen är för aggressiva och attackerar inte bara problemet utan personen på andra sidan bordet (som den svinosköna kollegan) eller så är vi passiva och fokuserar på att vara trevliga mot den andra personen men samtidigt också för formbara kring vår vilja och åsikt och ger vika för att komma överens (som partnern som alltid säger “vilken vill du se? istället för att komma med ett eget förslag).

De som är skickliga på förhandlingar har alla en sak gemensamt – bestämdhet. De är skickliga på att vara tuffa mot problemet samtidigt som de är trevliga mot personen. Med samma bestämdhet som de uttrycker sina viljor, förslag och åsikter ser de till att lyssna, ge förståelse och faktiskt försöka förstå situationen ur den personens skor. Kortfattat så försöker de vinna genom att hitta en lösning som gynnar båda parter.

3 tips inför din nästa förhandling eller konflikt

Säg ”och” istället för ”men”. Den lilla skillnaden gör konflikten mer konstruktiv och samarbetsfokuserad. Istället för att säga: ”Jag vet att du vill se en skräckfilm… Men jag vill se en komedi.” Säg ”Jag vet att du vill se en skräckfilm och jag vill se en komedi”. Ordet ”men” förminskar värdet I det du precis sa medan ordet ”och” värderingsfritt visar era två olika åsikter. Därifrån är en diskussion mycket enklare att få till.

Säg inte ”alltid” eller ”aldrig”. Ingen gör alltid eller aldrig någonting. Ingen ser sig själv som så endimensionell så du borde inte få det att låta som om de är det, det leder direkt till att de hamnar i försvar och ni tappar både stämningen och fokus på att lösa problemet.

Ställ frågor istället för att ifrågasätta. Om du t.ex säger ”Det kommer inte funka, du kommer aldrig få med ledningen på det här.” Förstärker du avståndet mellan er och skapar ett ”du mot mig”, medan om du frågar ”Hur får du ledningen att gå med på det här?” så framstår du som samarbetsvillig och ger personen en möjlighet att förklara hur det kan lösas.

Vill du lära dig mer om hur du förhandlar? Läs mer om vår kurs i förhandlingsteknik den 24 maj här.