3 tecken på att din arbetsplats drabbats av konflikträdsla

Det är när stämningen känns tryckt och du inte kan sätta fingret på vad det är. När du inte vet var du har dina kollegor när det verkligen gäller. Kanske har du försökt ge en kollega feedback som landat snett och efter det är inget som sig likt? Kanske får du en besvärad suck när du frågar om hjälp eller blir ignorerad så fort du tar upp ett problem. Konflikträdsla är både vanligt och kan få förödande konsekvenser på arbetsplatsen.

Så vet du om din arbetsplats är drabbad
1. Passiv aggressivitet, istället för att säga vad som är fel så känns stämningen tryckt.
2. Skitsnack – eftersom man inte vågar prata till varandra så pratar man om varandra istället.
3. Hög omsättning i personal – folk säger upp sig istället för att prata och problemet då de inte tror att det leder nånstans.

Gör så här: Du som ledare är den som sätter takhöjden för feedback på arbetsplatsen. Säg att du gärna vill veta när du gjort fel och få chans att be om ursäkt och göra rätt. Peka även på rådande arbetsklimat och säg att du själv kanske varit med att skapa den, då man istället för att säga vad som är fel väljer att sura. Säg att det är slut på det och att ni nu ska våga berätta vad som är fel till den som det berör och tillsammans hitta lösningar. Sätt ord på det nya arbetsklimatet, konstruktivt, vänligt och lösningsorienterat är tre förslag på ledord.