Så blir du mindre nervös!

Nervositeten ställer ofta till det för oss när vi håller presentationer. Våra hjärnor signalerar att vi befinner oss i en fäkta eller fly situation och vårt kroppsspråk påverkas och börjar kommunicera saker vi inte alls hade tänkt oss. Vi spänner oss och får ett stängt kroppsspråk där vi skapar barriärer mellan oss själva och publiken. Det kan handla om att korsa armar och ben eller skydda vår bröstkorg med en pärm. Vi har också en tendens att skydda hals och nacke och är det riktigt illa riktar vi fötterna mot utgången.

Visst känns det igen? Och inte blir det bättre av att vi redan är nervösa inför vad vi ska säga. Men lugn, det finns knep att ta till. Det positiva är att vi kan lura oss själva att känna oss självsäkra genom att inta ett öppet och avspänt kroppsspråk. Fake it till you make it! För att lyckas med detta är utgångsläget viktigt. Det finns fyra enkla steg du kan följa när du börjar prata med dina åhörare:

1)   Göm dig inte bakom datorbordet i hörnet av scenen, utan ställ dig så centralt som möjligt.

2)   Se till att du andas lugnt och djupt, gärna enda ner i magen.

3)   Slappna av i musklerna, särskilt i käkar, axlar och rygg. Ha en omärklig rörelse i knäna så skickar du en signal till hjärnan om att läget är under kontroll.

4)   Ta ögonkontakt med dina åhörare och låt blicken vandra lugnt så att du inkluderar alla.

Stegen tar bara några sekunder att gå igenom. På så sätt inleder du din presentation med en mikropaus vilket är behagligt för både dig och publiken. Du kommer att känna dig lugnare och de kommer uppfatta dig som avspänd och att du har situationen under kontroll.