Kommunikation i kris med Paul Ronge

Kommunikation i kris med Paul Ronge

Workshopen syftar till att ge dig alla verktyg som ligger i den mediala verktygslådan och som snabbt kommer att göra dig till en bättre kommunikatör – både när du talar till din egen stab och när du framträder i tidningar, radio och TV.

Vi lever i ruskigt oroliga tider, varje dag vi slår på TV:n eller öppnar morgontidningen påminns vi. Som ledare måste du alltid kommunicera – men i den situation vi nu upplever är tonaliteten och förmågan att nå in med sina budskap kanske viktigare än någonsin.

Förmågan att kommunicera tydligt och med rätt tonalitet, såväl med personal, kunder, samarbetspartners och media, kan avgöra hur du lyckats leda ditt företag eller din organisation, såväl i solskenstider som i kris.

En nyckel till framgång är att lära sig behärska medielogiken, att ”tala journalistiska”. Medias hela existens bygger ju på förmågan att intressera, beröra och berätta en historia.

Paul Ronge var i drygt 20 år journalist på media som Aftonbladet, SVT Rapport och Expressen. Som politisk reporter var hans dagliga fokus att intressera, beröra och berätta.

Under 22 år har han nu som konsult hjälpt företag, organisationer och privatorganisationer att hantera media. Han har blivit en av Sveriges mest kända medietränare och krishanterare, ofta intervjuad som expert i TV, radio och tidningar.

Han har i många olika sammanhang samarbetat med Elaine Eksvärd. Där hon talar ”retoriska” talar han ”journalistiska”. Avsikten är att hjälpa dig att formulera dina budskap så klokt som möjligt på ett så vinnande sätt som möjligt.

Workshopen innehåller:

  • Vinkeln som journalistikens grundbult – så kan du nyttja den
  • Hur får du rätt tonalitet i budskapet?
  • Viktiga fallgropar när du förmedlar obekväma sanningar
  • Hur använda journalistiska nyhetsgrepp för att väcka intresse?
  • Vad ska jag tänka på om journalisten ringer
  • Bör jag alltid ställa upp, hur formulerar jag annars bäst ett nej?
  • Krishanteringens ABC i fem punkter
  • Vad gör jag om det går fel –  vilken är ”pudelns kärna”?

Workshopen är för dig som:

  • Vill kunna kommunicera som Anders Tegnell eller Mats Knutson
  • Vill förstå och vid behov prata ”journalistiska”
  • Vill lära mer om hur man paketerar budskap och blir bättre att föra fram dem.
  • Förstår behovet av att finna rätt ton i all kommunikation
  • Du är sannolikt redan chef på någon nivå och ser behovet av kommunikation med din omgivning.

Varmt välkommen!

Vill du veta mer om kursen?

Hitta en kurs som passar dig

Vi erbjuder en rad olika retorikkurser och retorikutbildningar med inriktning på modern retorik, presentationsteknik och säljretorik.