Medieträning

Denna kurs lär er det viktigaste i mediesammanhang – språket ”journalistiska”. Hur pratar journalister, vad fångar deras uppmärksamhet och hur får man dem att skriva det man vill? Oavsett om ni står inför en specifik händelse, eller om ni vill vara beredda om situationen uppstår är detta en kurs som ger insikt och trygghet.

Under medieträningen går vi grundligt igenom era förutsättningar, fallgropar och mål med medieframträdandet. Vi diskuterar allt från klädval och kroppsspråk till frågefällor från journalisterna, och tar fram en tydlig budskapsformulering. Medieträningen kan hållas som en en- eller tvådagskurs, halvdag, workshop eller som en föreläsning. Och vi anpassar gärna uplägget efter era specifika behov. Vid kurstillfället finns det möjlighet att träna praktiskt genom presentations- och intervjuövningar som filmas.

Vi kan också erbjuda ett unikt medieträningskoncept med Elaine Eksvärd och kriskommunikatören Paul Ronge. Tillsammans har de medietränat företag i kriser, men även i förebyggande syfte.

Innehållsförslag (beroende på upplägg och önskemål)

  • Journalistiska, så pratar och tänker journalister
  • Strategiskt klädval och kroppsspråk
  • Medievärldens ”dos and don´ts”
  • Så landar budskapet rätt
  • Presentations-och intervjuövningar som filmas

Medieretoriken med Elaine Eksvärd och Paul Ronge gav oss konkreta och effektiva verktyg för mediehantering. Jag kan varmt rekommendera deras kombination av Eksvärds moderna retorik och Ronges effektiva journalist och pr-tänk. Den ger ett försprång och säkerhet när journalisterna knackar på."
Mariann Eriksson, Kommunikationschef WWF

Hittar du inte det du söker?

Kontakta oss