Så bemästra du rollen som ny på jobbet

4 effektiva tips, Grattis till dig som fått nytt jobb! Men med nytt jobb kommer också en hel del utmaningar. Frågor som hur man kommer in i gruppen, om det finns speciella regler eller hur arbetskulturen ser ut kan kännas jobbiga. Här kommer svaren på hur du ska gå till väga för att bemästra rollen som ny på jobbet. 

Samtalet du väntat på har kommit och du har fått ett nytt jobb. Men med detta kommer också många frågor och funderingar. Med dessa tips kommer du kunna gå från att vara osäker och nervös, till att snabbt komma in i gruppen och briljera på nya arbetet.  

Fundera inte, fråga istället

Innan du kliver in i din nya arbetsroll är det inte så konstigt om du har många funderingar. Tankar som hur du ska kunna göra ett bra första intryck, hur lunchrasterna fungerar eller om företaget har någon speciell klädkod är vanliga. Ett första tips är därför att skippa funderingarna och istället ringa upp din chef direkt och fråga rätt ut. På så sätt behöver du inte gå och grunna, det blir rätt från början och du kan andas ut och istället fokusera på annat.

Hur fungerar du i nya sammanhang?

Innan du börjar på den nya arbetsplatsen kan det vara lärorikt att fundera på hur du är och agerar i nya sammanhang. Detta är bra att göra om du vill försöka förstå dig själv i nya sammanhang. Fråga dina vänner om hur dem uppfattade dig innan de lärde känna dig, för du är inte samma person inför nya personer som med dem du känner väl.

Stämningsdödare

När du väl är på plats och har träffat dina nya kolleger finns det vissa saker du inte bör göra. En första regel är att aldrig prata skit, oavsett om det är om ditt förra arbete eller en kollega. Istället för att prata skit om det förra arbetet kan du berätta om hur glad du är över att få vara på denna. Pratar du negativt om andra skadar det snarare synen på dig som medarbetare än hjälper dig komma in i gruppen. 

Sarkasm och ironi är också något som bör undvikas, i alla fall i början. Välj istället att studera hur dina arbetskolleger skämtar med varandra. När väl ”inbjudan” kommer vet du precis hur du ska bete dig för att passa in eftersom du lärt dig på jargongen. 

Sträck ut en hand 

Prata med dina nyfunna arbetskompisar, säg att du är ny och att du gärna tar en lunch med dem någon dag för att lära känna dem. Folk gillar en kollega som visar att hen vill, utan att vara extremt på. Låt gärna dina kolleger fråga dig också och kom ihåg, säg alltid JA. 

Vill du få fler tips på hur du tar dig an rollen som ny på jobbet på bästa sätt? Lyssna på avsnittet Ny på jobbet – hur gör man? i Snacka Snyggt-podden. Där berättar Elaine Eksvärd om sina egna erfarenheter kring ämnet och ger dig ytterligare tips på vad du ska göra för att passa in med kollegerna, samtidigt som du ska göra ett bra jobb. Vill du inte bara vässa din kommunikation på arbetsplatsen utan också generellt är du varmt välkommen till Snacka snyggts retorikkurser IRL, Digitalt eller digital live.