Så bemästrar du rollen som ny på jobbet
Grattis till dig som har fått nytt jobb! Ett nytt jobb är roligt, men innebär också en hel del utmaningar. Det kan kännas jobbigt att ställa frågor om till exempel hur man kommer in i gruppen, om det finns speciella regler eller hur arbetskulturen ser ut. Här kommer fyra tips på hur du ska gå till väga för att bemästra rollen som ny på jobbet. Du kommer gå från att vara osäker och nervös – till att snabbt komma in i gruppen och briljera på nya arbetet.
Samtalet du väntat på har kommit och du har fått ett nytt jobb. Men med detta kommer också många frågor och funderingar. Med dessa tips kommer du kunna gå från att vara osäker och nervös, till att snabbt komma in i gruppen och briljera på nya arbetet.
Fundera inte, fråga istället
Innan du kliver in i din nya arbetsroll är det inte så konstigt om du har många funderingar. Det är vanligt att det uppstår tankar och funderingar om hur du ska kunna göra ett bra första intryck, hur lunchrasterna fungerar eller om företaget har någon speciell klädkod. Ett första tips är därför att ringa upp din chef direkt och fråga rätt ut. På så sätt behöver du inte gå och grunna – det blir rätt från början och du kan andas ut och fokusera på annat.
Hur fungerar du i nya sammanhang?
Innan du börjar på den nya arbetsplatsen kan det vara lärorikt att fundera på hur du agerar i nya sammanhang. Till exempel kan du fråga dina vänner hur de uppfattade dig innan de lärde känna dig – eftersom du är inte samma person inför nya personer som med dem du känner väl.
Stämningsdödare
När du väl är på plats och har träffat dina nya kolleger finns det vissa saker du inte bör göra. En första regel är att aldrig prata skit – oavsett om det är om ditt förra arbete eller en kollega. Fokusera i stället på att berätta om hur glad du är över att få vara på den nya arbetsplatsen. Om du pratar negativt om andra skadar det i stället synen på dig som medarbetare vilket gör det svårare för dig att komma in i gruppen.
Sarkasm och ironi är också något som bör undvikas, i alla fall i början. Välj i stället att studera hur dina arbetskollegor skämtar med varandra. När en ”inbjudan” väl kommer vet du precis hur du ska bete dig för att passa in eftersom du nu förstår dig på jargongen.
Sträck ut en hand
Prata med dina nya arbetskompisar och säg att du är ny och att du gärna tar en lunch med dem någon dag för att lära känna dem. Folk gillar kollegor som uttrycker en vilja att umgås, men undvik att vara extremt ”på”. Låt gärna dina kolleger fråga dig också, och svara alltid JA.
Vill du få fler tips på hur du tar dig an rollen som ny på jobbet på bästa sätt? Lyssna på avsnittet Ny på jobbet – hur gör man? i Snacka Snyggt-podden. Där berättar Elaine Eksvärd om sina egna erfarenheter kring ämnet och ger dig ytterligare tips på vad du ska göra för att passa in med kollegorna och samtidigt göra ett bra jobb. Vill du inte bara vässa din kommunikation på arbetsplatsen utan också generellt är du varmt välkommen till Snacka snyggts retorikkurser IRL, Digitalt eller digital live.