Du sitter i ett möte, försöker förklara något viktigt men någon tittar i mobilen. En annan avbryter. Du pratar, men det känns som att orden studsar.
Du börjar tänka: Gör jag något fel? Är det mig det är fel på?
Nej. Men det finns ett kommunikationsfel och det går att rätta till.
Här kommer tre konkreta tips från Snacka Snyggt-metodiken för dig som vill få andra att lyssna på riktigt.
Folk lyssnar inte för att du pratar. De lyssnar för att något väcker deras nyfikenhet. Ändå startar många med att ursäkta sig in i samtalet:
“Det här kanske är en dum fråga men…”
“Jag vet inte om det här är relevant…”
Snacka Snyggt-metoden: Byt ut osäker inledning mot något som väcker öron direkt.
Exempel:
Krokar får folk att vilja stanna kvar medan ursäkter får dem att zonas ut.
När du blir avbruten eller överkörd i samtal behöver du inte bli vass, du behöver bli tydlig. Det handlar inte om att dominera, det handlar om att ta ansvar för ditt budskap.
Snacka Snyggt-metoden: Sätt en vänlig men tydlig gräns med ord, kroppsspråk eller röstläge.
Exempel:
Du visar att du lyssnar men inte tappar bort dig själv. Det bygger både pondus och respekt.
Folk minns inte exakt vad du sa. Men de minns hur de kände när du sa det. Därför räcker det inte med fakta. Du behöver få orden att kännas genom bilder, exempel och liknelser.
Snacka Snyggt-metoden: Byt ut abstrakta formuleringar mot konkreta, kännbara jämförelser.
Istället för: “Vi måste förbättra kommunikationen i teamet.”
Säg: “Just nu är vår kommunikation som att skicka lappar i motvind, vi vet inte vem som får vad.”
När du pratar i bilder lyssnar folk med hela hjärnan och inte bara öronen.
Avslutningsvis: Vill du att folk ska börja lyssna och inte bara höra? Då är det dags att gå från att bara prata, till att verkligen nå fram.
På kursen Snacka Snyggt får du testa, utmana och vässa din kommunikation i praktiken. Du håller flera presentationer och får konkret feedback från både kursledare och deltagare. Du märker snabbt vad som funkar och vad som får publiken att tappa fokus.