Digitala möten på jobbet har blivit allt vanligare, inte minst efter att pandemin slog till. När möten inte längre är en plats för att träffas, småprata och kolla av läget med varandra, är risken stor att deltagarna tappar engagemang och fokus. Känner du igen dig? Nedan har retorikexperterna samlat de bästa tipsen för hur du får alla engagerade på dina digitala möten.
Innan våren 2020 var det svårt att föreställa sig att digital kommunikation skulle få en så stor roll som den nu har. Från en dag till en annan behövde fysiska sammankomster bytas ut till möten i det digitala rummet, och många stod handfallna. Idag är det fortfarande många som tror att det räcker med att sätta sig ner, öppna datorn, starta det digitala mötet och börja prata. Att endast fokusera på vad som ska sägas räcker tyvärr inte för att engagera sin publik.
Här kommer 4 tips som får dig att briljera på dina digitala möten framöver.
Redan innan digitala möten blev vanliga försökte många använda PowerPoint som ett hjälpmedel. Dessvärre leder det ofta till en oengagerad publik om du använder långa PowerPoints med många slides. När möten har förflyttats till det digitala rummet har PowerPoint sjunkit ännu lägre i rang. Eftersom du redan befinner dig i en ruta på skärmen är risken stor att du försvinner helt när PowerPointen visas.
För att publiken ska vilja lyssna på dig är det viktigt att de tycker om dig. Genom att prata direkt till mötesdeltagarna ger du dem en känsla av att du ser dem och att de är viktiga. Detta genererar i sin tur ett ökat förtroende för dig eftersom du visar att du bryr dig om dem. Att namndroppa fungerar på samma sätt och ger samma känsla som ögonkontakt, fast via datorskärmen.
Ett ytterligare tips för att få publiken engagerad under det digitala mötet eller presentationen är att kallprata i början, precis som man gör i verkliga livet. Under denna tid är det bra om du försöker memorera vad alla heter utan att fråga, eftersom deras namn står bredvid deras bild.
Det är viktigt att du håller koll på hur det ser ut bakom dig när du sätter på kameran. En bakgrund av ditt vardagsrum gör att publiken börjar fundera på små detaljer i ditt hem istället för att fokusera på dig. För att publiken ska känna att du har ögonkontakt med dem bör du dessutom tänka på att titta in i kameralinsen istället för på skärmen.
Lyssna på poddavsnittet Bli stjärna i digitala möten! eller läs mer om hur vi kan ta fram skräddarsydda lösningar åt er HÄR.
Där får du bland annat handfasta verktyg för hur du får publiken att lyssna på dig och hur du hanterar missförstånd och avbrytningar i virtuella miljöer.