Vill du hålla en bra presentation eller förbättra din presentationsteknik generellt så är ethos, pathos och logos tre retoriska argument att jobba med. Ethos betyder trovärdighet och att man ska få förtroende för den som pratar, pathos innebär att väcka känslor hos publiken och logos innebär att bevisa att det som sägs har en förnuftig grund – genom fakta och logik.
Dessa retoriska medel används av framgångsrika personer och används i allt från presentationer och säljstrategier till marknadsföring och debatt. Här förklarar vi vad de betyder och hur du kan använda dem för att bli mer övertygande.
Ethos handlar om din trovärdighet som talare eller avsändare. Det är avgörande att de som får din information ser dig som pålitlig och kunnig för att ditt budskap ska landa rätt. Du behöver se till att svara på frågan publiken ställer sig själv: "Kan jag lita på dig?".
Ethos är alltid beroende av vad publiken anser är trovärdigt. Millenials kanske mest skulle ta Bianca Ingrossos råd om smink och simmare skulle säkert lyssna ivrigt på Sarah Sjöström för simtekniker. Så hur blir du personen folk i ditt rum helst vill ta råd av?
Känslor är ett mycket starkt övertygelsemedel och ska därför finnas med när du övertygar. När människor känner något för ditt budskap är de mer benägna att agera. Det folk mest minns av en person är hur det kändes att träffas snarare än vad personen sa. Du behöver se till att svara på frågan publiken ställer sig: "Tycker jag om dig?".
Exempel: En ekonom kan koppla siffror till verkliga händelser: "Den här besparingen på 10 miljoner kronor låter som en siffra på ett papper. Vad den egentligen betyder är att vi kan behålla 50 jobb, minska er stress och ge våra kunder gladare ansikten."
Logos handlar om att använda logik och resonemang för att övertyga. Publiken vill förstå varför dina argument håller och vill se konkreta bevis. Du behöver se till att svara på frågan publiken ställer sig själv: "Stämmer detta verkligen?"
Exempel: Istället för att argumentera med superlativ: ”Den är jättebra och den gör verkligen superstor skillnad”. Argumentera med logos: ”Enligt hudvårdsläkaren gör denna kräm skillnad för att den är kemisk och inte naturlig”
För att du ska få maximal effekt med ditt budskap så vinner du på att kombinera dessa tre argument. Genom att visa trovärdighet, stärka dina argument med fakta och engagera dina mottagare skapar du ett helhetsintryck som övertygar och inspirerar.
Vill du ha förmågan att prata på ett sätt som övertygar och inspirerar andra så ska du gå kursen Snacka snyggt!