OM KURSEN
Plats
Stockholm
Göteborg
Deltagare
16
Pris
7900 kr exkl. moms
Längd
Heldag (09-17)
Kommunikativt & digitalt ledarskap
Vår kurs i kommunikativt och digitalt ledarskap är framtagen för dig som vill effektivisera samtalen och göra dem konstruktiva – så du kan få göra det du gärna vill hinna med – jobba! Vi går igenom 15 samtalsutmaningar alla chefer tjänar på att behärska.
Denna heldagskurs är för dig som är ny, erfaren- eller blivande chef. Den är interaktiv och bygger på konkreta samtalsmodeller som du kan använda direkt. Om du tycker att det är utmanande att hålla medarbetarnas engagemang uppe så har du kommit helt rätt! Från 09.00-16.00 får du tillsammans med andra chefer lära dig tackla svåra samtal och dessutom de digitala utmaningarna som en ledare tvingats lära sig nu. Du har möjlighet att skicka dina specifika utmaningar som chef till kursledaren Elaine innan kursen. På så sätt skräddarsys delar av kursen efter de utmaningar kursdeltagarna står inför. Utöver det går vi igenom de 15 samtalsutmaningarna du med personalansvar behöver kunna behärska. Det digitala ledarskapet, uppbyggande feedback, konstruktiv kritik och att arbetsplatsen har en förståelse för vem du är som chef är några av de utmaningarna vi tacklar. Ibland är det konflikthantering och härskartekniker mellan medarbetare eller jargonger som inte passar en professionell värdegrund. Det finns sätt att lösa dessa saker utan dramatik.
Ett bra ledarskap kräver effektiv och tydlig kommunikation
Du får lära dig skapa digitala möten som medarbetarna ser fram emot, ge mötesramar och digitala förhållningsregler som folk kan följa för bättre stämning bland medarbetarna. Du kan få folk att växa via det digitala! Efter denna heldag står du rustad med både retoriska formler för vad du ska säga, men också manualer för hur du som ledare gör det bäst digitalt. Samtidigt som du får verktyg från Elaine Eksvärd, som är chef sedan 13 år tillbaka men också en flitigt anlitad retoriker, så får du även nätverka och utbyta tips och tricks med andra chefer från olika branscher. Du får inte bara Elaines tips utan den unika sammansättningen av chefer inventeras på erfarenheter och lärdomar som gör att det är omöjligt att lämna kursen utan famnen full av konkreta verktyg. Den här kursen vill du inte missa, det är en direkt investering i dina professionella samtal och i din tid!
*2017 gjorde Novus, på uppdrag av Snacka Snyggt, en nationell undersökning på Sveriges svåraste samtal och upptäckte att de samtal som hamnar på topp tio-listan innefattar de samtal som en chef kan stöta på – på en och samma dag.
Kursen innehåller:
- Digitalt ledarskap
- Framgångsrik feedback
- Mötesmallar för engagerande digitala möten
- Tydlig kommunikation
- Konflikthantering
- Tydliggör ditt ledarskap för medarbetarna
- Få bort härskarteknikerna
- Att leda genom personliga kriser
- Hantera informella ledare på jobbet
- Konstruktiv kritik mellan medarbetare
- Konsten att erkänna fel och ta emot kritik som chef
Kursen är för dig som vill:
- Är ny som chef eller har jobbat som chef länge
- Vill ha konstruktiva samtal med dina medarbetare
- Ha enkla med slagkraftiga formler för att tackla varje kommunikationsutmaning
- Träffa andra chefer och nätverka/dela tips och tricks i ledarskapet
- Tror på devisen “learning by doing”
- Vill kunna övertyga utan att köra över, utan att få med anhängare
- Vill skapa en arbetsplats folk ser fram emot att komma till.
Fler kurser med Elaine
Elaine håller även kurser i både härskartekniker och presentationsteknik på Snacka Snyggt.
Missa inte dessa två kurser om du tycker om Elaine som kursledare!
Vill du skräddarsy en kurs för ditt företag?
Vi kan självklart skräddarsy en kurs, workshop eller föreläsning utifrån era utmaningar och behov. Tillsammans med er anpassar vi upplägget för att möta era önskemål gällande innehåll, längd och plats. Ni får alltid en skräddarsydd offert som berättar mer om hur en utbildning eller föreläsning kan se ut. Välkommen!
Vanliga frågor om ledarskap
Vad innebär digitalt ledarskap?
Idag måste man som chef äga en förmåga att övertyga, entusiasmera och leda även från datorn. Det är svårare – men det är långt ifrån omöjligt. Genom att lära sig behärska det digitala samtalet lika bra som det fysiska så kan du bli en bra chef även då de anställda arbetar från hemmet.
Varför behövs träning i digitalt ledarskap?
Av den enkla anledningen att vår tid kräver det. Mycket tyder på att vi även i framtiden kommer att arbeta mer hemifrån. Genom att lära dig grunderna och genom att få nycklar i ett kommunikativt ledarskap även rent digitalt kan du skapa möten som dina anställda ser fram emot.
Vad är kommunikativt ledarskap?
Kommunikativt ledarskap innebär att du lär dig att föra en dialog med dina anställda, att du ger – och tar – feedback och att du involverar alla medarbetare i beslut som fattas. Nyckeln till ett kommunikativt ledarskap ligger i att hitta rätt kommunikation och att anpassa den till mottagaren.
Vilka fördelar finns i att lära sig kommunikativt ledarskap?
Forskning visar att kommunikativt ledarskap leder till bättre resultat för företag – och en bättre arbetsmiljö för de anställda. Genom att öppna upp för dialog så skapas en delaktighet och en Vi-känsla skapas. Kommunikativt ledarskap föder engagemang och motivation!
Kan jag lära mig ledarskap?
Ledarskap – oavsett i vilken form – går att lära sig genom träning och genom att man förstår vilka verktyg som ska användas. En vanlig missuppfattning är att man föds till ledare. Man kan födas med bättre egenskaper att leda – men det handlar om mer än så: man måste lära sig att leda på rätt sätt också. Det krävs kunskap och träning.
Kan jag förändra mitt ledarskap och bli mer kommunikativ?
Det går att lära gamla hundar att sitta. Det hårda, mer diktatoriska ledarskapet håller – tack och lov – på att försvinna. Vi vet att ett mer kommunikativt ledarskap fungerar bättre. Det bästa av allt är att det går att lära sig grunderna i detta och ta nästa steg i det egna ledarskapet.
Digitalt ledarskap – hur skapar jag intresse via Zoom?
Att leda digitalt innebär helt nya utmaningar för chefer. Många känner sig obekväma och saknar den pondus och det självförtroende man normalt har vid fysiska möten. Det handlar om nya utmaningar – och om att hitta rätt kommunikation för att tackla dessa. Genom att lära sig knepen och att hantera verktygen så kan man också få medarbetarna att se fram emot varje möte i exempelvis Zoom.
Vilka utmaningar innebär ett ledarskap?
Alla ledarskap innebär utmaningar och varje arbetsdag kan bjuda på nya sådana. Det kan handla om konflikter, det kan handla om hur man hanterar informella ledare och det kan handla om att ge – och ta – emot kritik. Det är frågor som ingår i ett ledarskap och som man måste lära sig att hantera.
Kan retorik hjälpa mig i mitt ledarskap?
Retorik betyder konsten att övertyga. Det är en viktig ingrediens i ett kommunikativt och positivt ledarskap. Du kan, genom att använda rätt retorik, övertyga och motivera dina anställda utan att köra över dem. Retorik är ett vapen som du definitivt kan ha fördel av att kunna hantera på rätt sätt.
Vilka detaljer ska jag slipa bort för att bli en bättre chef?
Alla har bättre och sämre sidor. Att göra sig själv medveten om sina sämre sidor är viktigt då det ger en möjlighet att utvecklas. Härskarteknik är ett typiskt exempel på ett sämre ledarskap. Det går att arbeta bort genom en utbildning i ledarskap.
Boka