komledheader_7d6d777a-d779-4291-9ce0-e1f2de50a7e0_750x417_crop_center
Start / Kurser / Kommunikativt ledarskap

Kommunikativt ledarskap

Kurs situationsanpassat ledarskap

Företagsanpassa
linkedin logo

Workshopen på tre timmar för dig som vill få en energiinjektion till ditt ledarskap och snabbt komma ur slitna fotspår. 

Behöver du få ny kraft i ditt ledarskap? En injektion av nya tankar och idéer hur du kan driva dina medarbetare med framgång? Tycker du att det är förlegat att säga att det är ensamt på toppen? Då är denna workshop i ”Kommunikativt Ledarskap” det självklara valet. Här hamnar du i en energifylld miljö omgiven av andra kompetenta ledare och matad med det ena kommunikativa verktyget efter det andra – som du kan använda direkt i ditt ledarskap! Du blir garanterad påfylld med nya perspektiv på ditt ledarskap och hur du enkelt kan ge kraft till dina medarbetare och få resultatet du önskar. 

Kursledare

Serena Mon de Vienne är delägare i Snacka Snyggt och har över tio års erfarenhet som ledarskapstränare. Hon är författare till boken Framgångsrika samtal och arkitekten bakom Snacka Snyggts mest belagda öppna tvådagarskurs, med samma namn. Idag retoriktränar hon framförallt ledningsgrupper och organisationers alla ledare med exempel såsom AFRY, Lexit Groupoch Försvarsmakten. Oavsett bransch ser Serena att den gemensamma utmaningen för ledare är att driva svåra samtal med både tydlighet och empati samtidigt.

* Kursen är för förbättringsvilliga och lösningsorienterade ledare, projektledare, teamledare och HR-ansvariga.

* Kursboken som ingår blir mot slutet av workshopen en handbok du kommer hålla nära tills innehållet sitter i ryggmärgen.

info-symbol

PRIS från 5900 SEK (Ex moms) | 1 dag


  • 13

    maj

    Stockholm

    13 maj

    pris 5900 SEK

    Laddar...

Läs mer om kursen

linkedin logo
Ladda ner PDF

Kommunikationsverktyg till chefer från en av Sveriges bästa utbildare. Rekommenderar utbildningen varmt!

Mikael Andersson, HR-ansvarig Schibsted

WORKSHOPEN ÄR FÖR DIG SOM

  • Är ny som chef eller har jobbat som chef länge
  • Är HR-chef eller har HR-ansvar
  • Ha enkla med slagkraftiga formler för att tackla varje kommunikationsutmaning
  • Nätverka med andra chefer samt dela tips och tricks i ledarskapet
  • Vill sänka procenten för personalomsättningen
  • Vill kunna övertyga utan att köra över din personal
  • Vill skapa en arbetsplats folk ser fram emot att komma till.
  • Ville ha konstruktiva samtal med dina medarbetare
  • Vill få ner rekryteringskostnaderna (cirka 542.700 per ny person enligt Cision) och behålla kompetent personal
  • Tror på devisen ”Learning by doing”

VANLIGA FRÅGOR OM LEDARSKAP

Vad innebär digitalt ledarskap?

Idag måste man som chef äga en förmåga att övertyga, entusiasmera och leda även från datorn. Det är svårare – men det är långt ifrån omöjligt. Genom att lära sig behärska det digitala samtalet lika bra som det fysiska kan du bli en bra chef även om anställda arbetar från hemmet.

Varför behövs träning i digitalt ledarskap?

Av den enkla anledningen att vår tid kräver det. Mycket tyder på att vi även i framtiden kommer att arbeta mer hemifrån. Genom att lära dig grunderna och få nycklar i ett kommunikativt ledarskap kan du skapa (digitala) möten som dina anställda ser fram emot.

Vad är kommunikativt ledarskap?

Kommunikativt ledarskap innebär att du lär dig att föra en dialog med dina anställda. Det innebär att du ger och tar feedback samt att du involverar alla medarbetare i beslut som fattas. Nyckeln till ett kommunikativt ledarskap ligger i att hitta rätt kommunikation och att anpassa den till mottagaren.

Vilka fördelar finns i att lära sig kommunikativt ledarskap?

Forskning visar att kommunikativt ledarskap leder till bättre resultat för företag – och en bättre arbetsmiljö för de anställda. Genom att öppna upp för dialog skapas en delaktighet och en vi-känsla skapas. Kommunikativt ledarskap föder engagemang och motivation!

Kan jag lära mig ledarskap?

Ledarskap, oavsett i vilken form, går att lära sig genom träning och genom att man förstår vilka verktyg som ska användas. En vanlig missuppfattning är att man föds till ledare. Man kan födas med bättre egenskaper eller förutsättningar att leda, men det handlar om mer än så – man måste lära sig att leda på rätt sätt också. Det krävs kunskap och träning.

Kan jag förändra mitt ledarskap och bli mer kommunikativ?

Det går att lära gamla hundar att sitta. Det hårda och mer diktatoriska ledarskapet håller – tack och lov – på att försvinna. Vi vet att ett mer kommunikativt ledarskap fungerar bättre. Det bästa av allt är att det går att lära sig grunderna i detta och ta nästa steg i det egna ledarskapet.

Digitalt ledarskap – hur skapar jag intresse digitalt?

Att leda digitalt innebär helt nya utmaningar för chefer. Många känner sig obekväma och saknar den pondus och det självförtroende man normalt har vid fysiska möten. Det handlar om nya utmaningar och att hitta rätt kommunikation för att tackla dem. Genom att lära sig knepen kan man få medarbetarna att se fram emot varje möte i exempelvis Zoom eller Teams.

Vilka utmaningar innebär ett ledarskap?

Ledarskap innebär utmaningar och varje arbetsdag kan bjuda på nya sådana. Det kan handla om konflikter, hur man hanterar informella ledare samt att ge och ta emot kritik. Det är frågor som ingår i ett ledarskap och som man måste lära sig att hantera.

Kan retorik hjälpa mig i mitt ledarskap?

Retorik betyder konsten att övertyga. Det är en viktig ingrediens i ett kommunikativt och positivt ledarskap. Du kan, genom att använda rätt retorik, övertyga och motivera dina anställda utan att köra över dem. Retorik är en färdighet som du definitivt kan ha fördel av att kunna hantera på rätt sätt.

Vilka detaljer ska jag slipa bort för att bli en bättre chef?

Alla har bättre och sämre sidor. Att göra sig själv medveten om sina sämre sidor är viktigt då det ger en möjlighet att utvecklas. Härskarteknik är ett typiskt exempel på ett sämre ledarskap. Det går att arbeta bort genom en utbildning i ledarskap.

FLER KURSER SKAPADE AV ELAINE

Elaine har även skapat kurser i både härskartekniker och presentationsteknik på Snacka Snyggt.

Missa inte dessa två kurser om du tycker om Elaines kursupplägg!