Att löneförhandla anser många vara jobbigt och tufft men med rätt verktyg kan samtalet bli en trevlig stund där du får chansen att berätta vad du gör och varför du förtjänar en viss lön. Här får du tipsen på hur du ska göra för att få en lön att vara stolt över.
Detta är en artikel för dig som antingen använt dig av 4 tips på hur du får ditt drömjobb och nu blivit erbjuden drömjobbet eller för dig som arbetat på samma arbetsplats en längre tid och är redo för att kämpa för en löneökning. Det kan vara svårt att veta hur man ska bära sig åt för att lyckas och egentligen handlar det inte om att förhandla, utan om rättvisa. En löneförhandling bör inte gå ut på att vinna över chefens löneförslag utan om att få hen att förstå att du faktiskt förtjänar mer. Men vad ska man egentligen säga och finns det något man bör undvika? Här kommer svaren.
Innan det är dags för löneförhandling är det viktigt att du kollar upp tre saker, varav den första är statistik. Kolla upp vad som är en rimlig lön i din bransch utifrån erfarenhet och utbildning. Du kan också kolla upp eller fråga dina kollegor om vad de tjänar för att få en känsla av var du borde ligga.
När du vet vad andra i din bransch tjänar och vilken lön som är rimlig för din erfarenhet och utbildning, bör du sätta upp tre olika riktlinjer:
När det är dags för samtalet lägger du fram förslaget om din drömlön först. Troligtvis kommer inte arbetsgivaren att godkänna denna, och då kan du gå ner till den lön du skulle vara glad över att få. Viktigt att tänka på är att du aldrig bör gå under den lön du skrivit upp som nöjd.
Innan du går in till löneförhandlingen är det också viktig att du ser upp för vissa fallgropar. I samtalet bör du INTE komma med argument som "Jag ska köpa lägenhet och behöver därför ha en högre lön." Du bör inte heller säga att du mår dåligt och därför behöver mer. Dessa är inga giltiga argument för varför du förtjänar en högre lön.
Risken med att veta vad dina kollegor tjänar är att använda det som argument, till exempel "men Karin tjänar ju 32 000, så därför borde jag också få det."
Skippa det och berätta i stället vad du gör eller kan bidra med på arbetsplatsen som förtjänar en ökning.
Avslutningsvis är det viktigt att tänka på att chefer belönar inte folk som jobbar, de belönar dem som berättar att de jobbar. I poddavsnittet Så skryter du snyggt! får du verktyg för hur du med rätt tajming, känsla och formulering kan berätta om dina fördelar utan att betraktas som en skrytmåns.
Lyssna på avsnittet Saker du vill kunna INNAN löneförhandlingen och/eller anmäl dig till kursen Förhandlingsteknik. Där för du kommunikativa nycklar för att bli en skicklig förhandlare med en tydlig strategi.