Att bli en mästare på att ge och ta är av stor vikt, för bemästrar du detta kommer du att kunna få vardagsmakt. Vill du också gå från maktlöshet till vardagsmakt? Här får du svaren på hur du går till väga för att lyckas.
Tjänster och gentjänster är den första valutan som någonsin använts. Därför sitter idag detta beteende som en ren reflex hos de flesta av oss. Med rätt metoder kommer en hjälpande hand kunna komma till dig utan att du bett om det. Nedan får du tips på hur du gör för att lyckas.
När vi får något brukar de flesta av oss känna att vi gärna vill ge tillbaka. Detta sitter djupt inne i oss och många gånger kan det kännas som en outtalad regel att man bör ge tillbaka. Detta kallas för återgäldningsprincipen, en princip du bör utnyttja om du vill få vardagsmakt. Gör tjänster för olika människor i din närhet så kan du snart plocka hem lite gentjänster. Glöm inte bort att det finns olika valutor som kan användas som gentjänster – tid, emotionellt engagemang och en hjälpande hand kan vara värdefullt.
Vissa tror att det räcker att ge något litet för en stor tjänst du gjort. Försöker någon till exempel bjuda dig på en lunch efter ett jobb du utfört bör du snabbt dra fram ditt kort och betala hälften av maten. På så sätt står gentjänsten kvar och du kan lättsamt komma med ett förslag på en gentjänst du skulle uppskatta mer.
Det finns de som gillar att hjälpa till, utan den minsta tanken på att behöva få något tillbaka. För dessa är det viktigt att kunna tacka och ta emot. Avböjer du ständigt deras hjälpande hand är risken stor att de blir ledsna och ibland är det faktiskt oartigt att tacka nej. Analysera därför vilken typ av människa det är som erbjuder dig sin hjälp och tacka ja ifall intentionerna är de rätta.
Vill du veta mer om hur du får vardagsmakt?
Lyssna på poddavsnittet Ge-och ta-metoden eller läs mer och boka kursen **Förhandlingsteknik **om du vill lära dig att övertyga med hjälp av återgäldningsprincipen flera andra konkreta verktyg. Där lär vi dig att förhandla på ett snyggt sätt där du alltid är trevlig mot personen men tuff mot problemet.