Om varför det proaktiva samtalet är din viktigaste ledarstrategi Det svåraste samtalet är inte det du tar när allt rasar, när någon säger upp sig, när ett team bråkar eller när en konflikt exploderar. Då är samtalet självklart du måste ta det. Det är akut, det brinner.
Det verkligt svåra samtalet är det du aldrig tar. Det som inte känns brådskande. Det som går att skjuta upp. Det proaktiva samtalet.
Vi är vana att prata om svåra samtal som något känslomässigt tungt. Så som feedback som svider, besked som gör ont, reaktioner som kräver eftertanke. Och visst, det kostar på. Men de samtalen är ändå lätta att prioritera för de tvingar sig in i din kalender.
Det gör inte det proaktiva samtalet. Det knackar inte på, det viskar.
Det proaktiva samtalet är det du tar innan något skaver. Det sker i lugn när allt ”funkar”. När ingen kräver din tid men alla skulle må bra av att få den. Det är då du som ledare stannar upp, ställer frågor och lyssnar. Inte för att lösa ett problem, utan för att förstå:
När du tar det samtalet bygger du något större än bara en relation. Du bygger en kultur av tillit, du skapar trygghet och du rustar dig inför det som kommer sen, för det gör det alltid.
Det proaktiva samtalet är inte mjukt, det är strategiskt. Det gör att du slipper chansa i kris, för du har redan gjort jobbet i lugn.
Vänta inte på att medarbetaren ska verka missnöjd. Utan ställ frågor ändå. Vad fungerar just nu? Vad kan bli bättre? När trivs du som bäst?
Du kommer alltid ha viktigare saker att göra, så blocka tid i kalendern. Låt proaktiva samtal bli en del av din ledarskapsrutin, inte ett undantag.
Du behöver inte ha en lösning, utan det räcker att du är där. Lyssnande i sig är en handling – och ofta den mest underskattade.
Nästa gång du tänker att det inte finns något särskilt att prata om – ta samtalet ändå. Det kan visa sig vara det viktigaste du gör som ledare.
Gå kursen Framgångsrika samtal och lär dig hantera 8 olika samtalstyper du stötter på som ledare.