Har du någon gång sett en person bli obekväm när du gett en komplimang? En komplimang som du anser är av välvilja, men som landar totalt fel. Då har du kommit helt rätt. Det är mycket man behöver tänka på för att komplimangen du ger ska beröra och få mottagaren glad. Här kommer tipsen på hur man går till väga.
Komplimanger ska vara positiva ord som får människor att bli glada och sträcka på sig, men för att dessa ska göra mottagaren glad finns det flera saker att tänka på. Nedan listas fyra tips på hur du ger komplimanger som landar rätt.
En viktig aspekt att ta hänsyn till är vem du är som person. Beroende på din relation till mottagaren kommer komplimangen att landa olika. Är du till exempel en man bör du vara försiktig med att ge unga tjejer komplimanger angående deras utseende. Som chef finns du också vissa komplimanger du inte bör ge till dina anställda. Dessa är dock mer bundna till relationen ni har, till exempel skämtsam, öppen eller professionell.
Överväg relationen innan du ger en komplimang som inte är kopplad till arbetsuppgifterna. Människor gillar olika typer av komplimanger i olika sammanhang, så lyssna in och lär av människorna runt omkring dig. Om du vill veta mer om hur du som chef kan ge komplimanger till dina kollegor, anmäl dig till Elaine Eksvärds kurs i Kommunikativt ledarskap.
Det pratas en hel del om konstruktiv kritik, men sällan nämns konstruktiva komplimanger. Med detta begrepp syftar vi till komplimanger som börjar med att man berättar varför man ger komplimangen och därefter själva komplimangen.
Berättar först vad personen har gjort och uttryck sedan vad som var bra med det:
När du berömmer ditt eget eller andras barn, tänk på att det du säger nu kommer påverka vad barnet tycker är viktigt som vuxen. Om du ofta ger beröm för barnets utseende, kommer detta vara komplimanger som barnet suktar efter även som vuxen.
Ibland kan man känna sig osäker på vad man får berömma och vem man får ge komplimanger till. Ett enkelt sätt att se om personen uppskattade komplimangen är genom deras reaktion. Om personen sträcker på sig, ler och tackar, gick komplimangen hem. Om personen istället skruvar på sig obekvämt, har du misslyckats. Om detta inträffar bör du fråga om du borde ha struntat i komplimangen eller formulerat dig annorlunda. Det är bra att fråga, för då lär du dig hur personen vill få komplimanger och undviker samma misstag igen. Genom att fråga får du en chans att utvecklas.
Lyssna på avsnittet **Så ger du komplimanger snyggt! **i Snacka Snyggt podden. Där får du fler tips på hur du ger komplimanger på rätt sätt, när tajmingen är rätt och hur du berättar för någon när du inte är nöjd med de komplimanger du får.