Det kan vara en balansgång mellan att ge någon konstruktiv kritik eller feedback på ett rakt sätt, som får personen att förstå, samtidigt som man inte vill såra eller få personen mitt emot att ta illa upp. Forskning visar att det är viktigt att fokusera på beteendet du vill se mer av när du ger feedback, snarare än att peka på det som inte är bra. Nedan får du tips på hur du säger besvärliga saker snyggt.
Det finns många typer av besvärliga samtal och i vissa situationer kan det kännas jobbigt att behöva ge feedback. Det blir inte enklare om personen du ska ge feedback till har dålig självkänsla och lätt tar illa upp eller blir ledsen. Här kommer verktygen för hur du kan lyckas med de besvärliga samtalen.
Innan du ger feedback bör du fundera på hur personens självkänsla är. Om personen har bra självkänsla kan hen ta feedback bättre, men med dålig självkänsla är det lätt att förväxla feedbacken med ett personligt påhopp. Fundera på vilka ord som kan få personen att sträcka på sig, även efter att du gett feedback.
Efteråt kan du analysera hur personen ser ut. Ser personen glad ut har hen tagit emot feedbacken på ett bra sätt. Om personen sjunker ihop och blir tyst har ditt budskap sårat. Då bör du fråga personen hur hen skulle vilja få feedback framöver och vad du kan säga för att undvika att hen blir ledsen. Detta hjälper dig att undvika samma misstag igen.
Det finns olika sätt att ge feedback som får personen att räta på ryggen och bli glad. Ett tips är att aldrig ge feedback i form av ett personligt påhopp, utan istället ge feedback som hjälper personen att förbättra sitt handlande i en situation. Var tydlig med att feedbacken inte innebär att det är fel på personen som människa, utan handlar om en specifik handling.
Det första intrycket och det sista avtrycket är det som spelar roll. Börja därför din feedback med en komplimang och uttryck sedan en önskan om förändring. Det är dock viktigt att tänka på hur du formulerar detta. Det sista avtrycket är nämligen det som lämnar eftersmak.
Anta alltid att folk inte säger eller gör saker för att vara elak eller göra någon illa. Säg det och sedan vad det var du inte uppskattade med det personen sa/gjorde. Till exempel:
Lyssna på avsnittet Konsten att säga besvärliga saker snyggt i Snacka Snyggt-podden. För fler tips på hur du blir skarpare och tryggare i dina dagliga dialoger är du välkommen att anmäla dig till vår kurs i Framgångsrika samtal. Under två dagar får du bland annat handfasta verktyg för hur du styr olika samtal dit du vill, hur du levererar negativa besked och hanterar olika typer av känsloutspel.