Tre av flera exempel på konflikttyper som du har stött på är: samlaren, skitsnackaren och personen som namnger förseelser. Läs vidare för att lära dig att känna igen och svara på dessa olika typer av konflikter.
Konflikter är något som alltid kommer att inträffa oavsett om det är på arbetsplatsen, i hemmet eller med vänner. Hur väl man hanterar en konflikt går däremot att påverka och vi alla hanterar dem på olika sätt. Att kunna hantera dem effektivt är avgörande för att bevara relationer.
Här är tre vanliga typer av konflikthantering och hur du kan tackla dem.
Tänk dig att du ställer dig bakom en person i kassan på ICA som snabbt vänder sig om och skriker åt dig att backa för att du står för nära. Du har nu med störst sannolikhet stött på en samlare. Du märker väldigt snabbt om personer hanterar en konflikt på detta sätt. De sparar på tidigare upplevelser som de irriterat sig på och håller dem inom sig. De låter dig gång på gång begå misstag fram tills de inte kan samla på sig mer. Då exploderar personen och skriker ut sin frustration.
För att möta en person i denna stund kan du säga: "Nästa gång säg till första gången du blir irriterad. Då får jag en chans att inte göra bort mig mer än en gång tack”.
En annan konflikttyp är när man namnger förseelser. En sådan person använder gärna personliga påhopp och ursäktar sig med att de bara var ärliga. I dessa fall kan du välja att svara personen med att döpa tillbaka förseelsen till så som det är. Till exempel:
– Oj, vad du ser sliten ut!
– Det var inte så snällt sagt.
– Vadå, jag är bara ärlig!
– Nej, du är inte ärlig. Det du sa var inte snällt.
Det finns också de situationer när det som personen säger faktiskt stämmer. Då är det viktigt att du äger det hen har sagt och använder det. Till exempel:
– Snälla, sluta skämta på min bekostnad.
– Men oj, du behöver inte bli så ledsen.
– Jo, det får jag och vad glad jag blir över att du ser att det du gjorde var okänsligt.
Har du hört via vän att en annan bekant pratat illa om dig? Då har du troligtvis mött på skitsnackaren. Personen väljer gärna att snacka om dig istället för med dig när du gjort något fel. Det kan gälla saker som inte alls stämmer, men också kritik som gör det och något som personen definitivt inte borde tagit med någon annan än dig.
Om någon sprider negativa kommentarer bakom din rygg, ta upp det direkt: "Jag har hört att du pratat om mig med andra. Jag föredrar att du berättar sådana saker direkt till mig."
Händer detta på arbetet bör du även läsa artikeln Till dig som har en chef med fel jobb.
Vill du veta mer om de olika konflikttyperna och hur du hanterar dem?
Lyssna på avsnittet Så hanterar du konflikttyperna! i Snacka Snyggt-podden. Du kan också anmäla dig till vår kurs Framgångsrika samtal. Kursen riktar sig till dig som vill skapa trygga och meningsfulla möten i vardagen. Du får lära dig om de viktigaste samtalsformerna, framgångsrika upplägg i olika typer av samtal och verktyg för hur du styr samtalen dit du vill.