I Sverige arbetar idag runt 5 miljoner människor men enligt statistik är nästan hälften av dessa missnöjda med sin chef. Är du en av dem som misstänker att din chef har fel jobb eller är du själv chef och vill ta din kommunikation till nästa nivå? Misströsta inte. Här kommer Elaine Eksvärds bästa tips på hur du hanterar detta.
Var inte orolig, det är många som är i samma situation som dig och går igenom precis samma sak, troligtvis även dina arbetskompisar. Med dessa tips kommer du kunna gå från att få en klump i magen vid blotta tanken på din chef till att prata med hen utan minsta problem.
1. Analysera chefen
Börja med att analysera din chef i hemlighet. Notera vad din chef gör bra och vilka utmaningar hen har. Skriv ner dina tankar. Detta ger dig en känsla av kontroll och gör det lättare att identifiera specifika beteenden. Reflektera över hur dessa handlingar påverkar dig och vad du behöver från din chef för att må bra på arbetsplatsen.
2. Dags för snacket
Prata med din chef och berätta vad som får dig att må dåligt. Undvik att anklaga, och var tydlig med att du inte tror att hen menar något illa. Målet är att skapa en bättre professionell relation.
3. Hur mår DU?
Avslutningsvis är det också viktigt att du frågar dig själv om hur du mår på arbetet och om du har råd att stanna kvar rent känslomässigt – 4 av 10 personer trivs nämligen inte med sitt arbete och är du en av dessa är det kanske dags att söka nytt jobb.
I artikeln 4 tips på hur du får ditt drömjobb får du bra tips på hur du gör för att landa ditt drömjobb.
Som chef är det viktigt att ständigt utveckla din kommunikation och förbättra relationen med dina medarbetare. Här är några tips för att lyckas med detta:
1. Boka in samtalet
För att förstå vad dina medarbetare tycker om dig, boka in ett samtal med varje medarbetare en gång per år. Låt dem berätta vad de tycker att du har gjort för misstag och vad de vill att du förbättrar.
2. Högt i tak
Skapa en arbetsplats med högt i tak där alla kan ge och ta feedback, inklusive dig själv. För att detta ska fungera måste personalen må bra och ha god självkänsla. De ska förstå att feedback ges för att de ska kunna utvecklas, inte för att trycka ner dem.
Lyssna på poddavsnittet Tecken på att din chef har fel jobb! Du kan också anmäla dig till kursen Kommunikativt ledarskap. Där går ni bland annat igenom 15 samtalsutmaningar alla chefer tjänar på att behärska samt hur du lyckas hålla medarbetarnas engagemang uppe.